Măştile erau îngrozitoare

 

O ea, 25-26 ani, gravidă în luna a 6-a
Eu, 36 şi foarte ironic

O ea: Am fost la “Trei surori”, nu mi-a plăcut absolut deloc.
Eu (mucalit, pentru că am văzut piesa şi, din contră, mi-a plăcut): De ce?
O ea (indignată): Păi, era una acolo care se dezbrăca! (subliniindu-şi argumentul imbatabil): Şi să ştii că oricum, după vreo oră, lumea deja pleca.
Eu (prefăcându-mă prins de discuţie): Aha. Interesant. (mă gândesc s-o întreb de bărbat-su, ce părere a avut despre piesă, dar renunţ)
O ea (pe acelaşi ton): Da. De ce nu se mai face teatru cum se făcea iniţial?
Eu (provocator): În ce sens? Adică cum “iniţial”? Ce înţelegi tu prin iniţial?
O ea: Păi, cum scrie acolo, în piesă!
Eu (vrând să-i strig în faţă “când dracu’ ai citit tu ultima dată o piesă de teatru?”): Mmm. A cam trecut vremea aia. Acum se face teatru modern. Şi experimental.
O ea (strâmbându-se cu dispreţ): Experimental…(din nou indignată): Şi am fost şi la “Iaşii în carnaval” şi nici aia nu mi-a plăcut! Aveau nişte măşti îngrozitoare, eu ştiam că la un carnaval sunt şi măşti mai frumoase. Erau înspăimântătoare, nu te poţi duce cu un copil la piesa aia!
Eu (rămas mască): Păi nu e Carnavalul de la Rio, nici cel de la Veneţia! E o piesă de teatru, iar chestia cu măştile vine din cultura autohtonă, din credinţele străvechi. Vorbim aici de legende, mituri, tradiţii care au fost păstrate şi care, uite, au trecut dincolo de cultura populară, li s-a oferit un loc important într-o piesă de teatru. Măştile zoomorfe, care înfăţişează animale, şi cele antropomorfe, care înfăţişează omul în diverse ipostaze, sugerează fie renaşterea, fertilitatea, reînvierea vegetaţiei, fie alte ritualuri de purificare. De exemplu, la cumpăna dintre ani, măştile trebuiau să fie cât mai urâte cu putinţă ca să alunge duhurile rele. Capra semnifică moartea anului vechi şi venirea anului nou care trebuie întâmpinat cu bucurie. Pe de altă parte, putem vedea toată treaba ca pe o antiteză foarte ironică, între balurile de la marile curţi europene şi ce se întâmpla pe la micile curţi boiereşti din provincia asta. Ţi-aduci aminte şi de Chiriţa şi de toată maimuţăreala aia exagerată cu limba franceză stâlcită – tocmai, ca s-o scoată în evidenţă şi s-o arate cu degetul?
O ea (cu gura căscată, dar neînţelegând absolut nimic): Nu se mai face teatru cum se făcea inţial, nu mi-a plăcut! Nu o să mă mai duc deloc!
Eu (resemnat): Singurul teatru “iniţial” e acela pe care-l are fiecare în cap când stă acasă şi citeşte piesa. Eşti propriul tău regizor şi gata.

3 comentarii

  1. ellaswritingattempts · Martie 18, 2014

    Nu e mai rea decât spectatorii care merg la teatru și râd când nu e cazul.
    Exemplu:
    El: Am fost la Macbeth, maaaaaamă, ce-am mai râs!
    Eu: ???!!! Macbeth e tragedie!
    El: Ei, păi nu am râs tot timpul, dar juca ăla, care îl făcea pe… cum îl cheamă… avea el un fel de a juca….
    Sau spectatorii care nu înțeleg mesajul dramatic, să zicem singurătatea, alienarea, lipsa de comunicare ș.a.m.d, dar râd la fiecare cuvânt mai „murdar” rostit pe scenă.
    Ha, ha, ce tare, a zis „bășină”.

    Apreciază

    • sebastianmihail · Martie 18, 2014

      Asta cu neînţelesul ni se poate întâmpla tuturor, dar măcar stai după aia şi te gândeşti, încerci să faci conexiuni. Nu pleci pe extrema că „nu mă mai duc la teatru”, doar pentru că ai văzut două piese într-un an şi nu au fost pe gustul tău. La teatru nu mergi ca să moţăi, ci pentru a fi provocat.

      Apreciază

  2. ellaswritingattempts · Martie 19, 2014

    Nu, foarte mulți merg la teatru ori din snobism, ca să-și dea check-in pe FB, să vadă lumea ce se mai culturalizează ei, ori ca să râdă, așteptându-se la umor facil și situații penibile, ca la emisiunile de toată jena de la televizor.

    Apreciază

Cam care ar fi părerea ta?

