The shadow of „Great Expectations”

― Prostii, răspunse ea, prostii! O să‑ţi treacă în scurtă vreme.
― Niciodată, Estella!
― O să‑ţi ies din minte în mai puţin de o săptămînă.
― Să‑mi ieşi din minte? Tu eşti o parte din viaţa mea, din mine însumi.
Ai fost prezentă în fiecare rînd pe care l‑am citit, din prima zi în care am venit aici, un băiat necioplit şi grosolan, a cărui biată inimă ai rănit‑o încă de atunci.
Ai fost zărită în fiecare privelişte pe care am văzut‑o atunci – în aceea a rîului, a pînzelor bărcilor, a mlaştinilor, a norilor, în lumină, în întuneric, în vînt, în păduri, pe mare, pe străzi. Ai fost întruchiparea tuturor visărilor plăcute pe care mintea mea le‑a zămislit vreodată. Pietrele din care sunt făcute cele mai trainice clădiri din Londra nu sunt mai adevărate sau mai cu neputinţă urnit cu mîna decît au fost şi cum vor fi de‑a pururi prezenţa şi înrîurirea ta asupra mea, aici şi oriunde în altă parte.
Estella, n‑ai de ales, pînă în ultima clipă a vieţii mele vei rămîne o parte din fiinţa mea, o parte din puţinul bine care sălăşluieşte în mine, o parte din răul din mine.
Dar eu pun pe seama ta numai cu ceea ce este bun şi întotdeauna te voi păstra, cu credinţă, numai între cele bune. Şi, pentru că socotesc că mi‑ai făcut cu mult mai mult bine decît rău, fie‑mi acum durerea oricît de ascuţită!

[Charles Dickens, „Marile speranţe”]

Cam care ar fi părerea ta?

