Ambivalenţa

„În absența speranței, mai rar găsești iubire, iar fără iluzia iubirii nu există fericire.” (Martha Bibescu, „Papagalul verde”)

 Zilele astea mi-am adus aminte de Pi, cel naufragiat în largul oceanului într-o barcă cu un tigru. Şi mi-am lăsat gîndurile să curgă în voia lor în timp ce păşeam alene spre casă.

Dincolo de întreaga parabolă a cărţii, care m-a cucerit din prima, chiar dacă nu sunt un adept făţiş al lui dumnezeu, acum – derulînd în cap – am revăzut totul într-o cheie personală.

M-am gîndit că tigrul poate fi o personificare a disperării. Că primul gest pe care vrei să-l faci cînd te trezeşti cu un astfel de animal în barca/viaţa proprie, e să te arunci cît mai în larg. Groaza şi neputinţele te acaparează. Nu ştii încotro să înoţi. E apă pretutindeni.

Doar că apa funcţionează ca un trezitor al conştiinţei, e folosită din timpuri străvechi pentru botez, pentru transformarea Eu-ului într-o versiune mai bună. Adaptată. Şi, la un moment dat, te întorci pentru confruntare. Te întorci pentru tine, de fapt. Realizezi că altă cale nu e. Găseşti pînă la urmă o metodă de convieţuire. Undeva în interiorul tău găseşti puterea de a ţine tigrul sub control, de a-l învăţa care e partea lui de barcă.

În felul ăsta, într-o zi vei ajunge la mal. Şi el, tigrul – profesorul nemilos – se va îndepărta fără nici măcar să te privească în ochi. Scopul lui s-a încheiat. Sau poate viaţa ta. E şi asta posibil.

Dar, indiferent pe care ocean eşti şi cum ai ajuns acolo, nu te arunci din barcă dacă nu ştii să înoţi. Deşi ştiu că îţi vei urma impulsurile şi vei sări. Toţi o facem.

Cam care ar fi părerea ta?

