Atoateştiutorul şi bătaia

Am început de curînd să mă uit la un serial, Homeland. Un puşcaş marin este luat prizonier în Irak, apoi este vîndut unei celule teroriste, pentru ca în final să fie găsit şi eliberat după 8 ani. O lungă perioadă cît a fost prizonier a fost bătut, torturat fizic şi psihologic în ideea de a fi „întors”, de a fi transformat într-un terorist. Cam asta e ideea în mare.

După o noapte în care am terminat de văzut restul de jumătate de prim sezon, şi doar după cîteva ore dormite, m-am trezit brusc cu o dilemă în minte. Mi se mai întîmplă. 😀

Aşadar, bătaia, tortura, în contra-balans cu compasiunea, reprezintă metode pentru a determina pe cineva – chiar împotriva voinţei sale – să devină supus, loial, să adere la ideile celui care torturează. M-am trezit cu această evidentă concluzie în minte. Apoi gîndul mi-a sărit brusc la una dintre cele mai idioate expresii din cultura populară: bătaia e ruptă din Rai. Ca şi cum ar fi ceva bun. Mă fascinează modul cum au apărut astfel de vorbe, din ce neguri ale timpului s-au imprimat în conştiinţele noastre tot felul de proverbe şi expresii din astea.

Ce experimente făcea dumnezeu în Paradis prin bătaie şi tortură? Şi mai ales, asupra cui? Aşa o fi recunoscut Adam că a mîncat din fructul interzis oferit de Eva? Sau trebuia Adam inoculat cu nişte idei pe care nu le accepta? Dacă era aşa fain în Paradis, de ce exista bătaie acolo?

4 comentarii

  1. K.J. Mecklenfeld · Ianuarie 31, 2015

    Haha, dar de unde știi că „ruptă” nu este echivalent cu „smulsă” sau „aruncată” sau „eliminată” din rai?

    Apreciat de 1 persoană

    • sebastianmihail · Ianuarie 31, 2015

      M-am oprit la prima semnificaţie, eram prea somnoros. :))

      Apreciază

  2. Jovi · Ianuarie 31, 2015

    Uite o explicație ortodoxă, măcar ca introducere: http://www.crestinortodox.ro/morala/bataia-rupta-rai-oare-121706.html

    Apreciat de 1 persoană

    • sebastianmihail · Ianuarie 31, 2015

      Cunosc şi explicaţiile ortodoxe, dar nu mai sunt de acord cu ele. 🙂
      Nu sunt părinte, dar am considerat întotdeauna că bătaia e o prostie, e o formă abuzivă a părintelui de a-i reaminti încă o dată copilului cine e mai mare şi mai tare şi cine are întotdeauna dreptate (reamintesc altă vorbă cretină din popor: „eu te-am făcut, eu te omor!”), iar prin acest abuz de putere o modalitate de a introduce frica, care mai tîrziu se transformă în multe alte chestii nasoale…

      Apreciază

Cam care ar fi părerea ta?

